Письмо по пам’яті – як навчити дитину запам’ятовувати текст і правильно його писати
1. Дитина читає вірш сам. Спочатку про себе, а потім вголос. Після цього уривок може прочитати будь-хто з дорослих.
2. Дитина під керівництвом дорослого згадує правила, пояснює орфограмми, підбирають перевірочні слова. Особлива увага приділяється «помилковонебезпечним» місцях. Наприклад, слово «равнина» не можна перевірити словом «рівний» або «рівне», це слово – словникове, його потрібно запам’ятати або перевірити за словником. Слово «доартина» теж ніхто не стане перевіряти словом «картка», це словникове слово, його потрібно запам’ятати.
3. Текст у нас віршований, отже, як і в більшості віршів, кожен рядок треба писати окремо, з великої літери. Уважно розглянути розстановку знаків пунктуації: після першого рядка – кома, після другого рядка – двокрапка, а після третього рядка знову кома, після четвертої – точка.
4. Далі йде словесне малювання або подання образних картин для кращого запам’ятовування вірші. Якщо дитині хочеться зробити реальний малюнок на папері, хай малює! Після перших двох рядків уявляємо собі зимову картину рідної сторони: неймовірна тиша, біле снігове покривало, широкі російські простори, холодне зимове сонце. Після третьої строчки – біла рівнина під снігом. Після четвертої – ніч, на небі повний місяць, під місячним світлом сніг виблискує діамантами.
5. Дитина читає текст кілька разів і завчає його: спочатку про дивну картину рідної сторони, потім про засніжену рівнину, потім про повний місяць.
6. Далі йде робота в зошиті, дитина пише текст, як запам’ятав, виділяє орфограмми.
7. Останній етап – перевірка. Дитина звіряє свою роботу з текстом в книзі. Вдома це можна зробити. У школі така можливість надається лише учням 1-2 класів. Учні третіх-четвертих перевіряють написаний ними текст без опори на оригінал, тобто не заглядаючи в підручник.
Треба пам’ятати, що в 3-4 класах лист уривка з пам’яті може бути ускладнене додатковим завданням: вставити пропущені букви, розставити відсутні знаки пунктуації, замінити виділені слова синонімами і т. п. Але і додаткове завдання обов’язково заздалегідь опрацьовується учнями під керівництвом вчителя.
Письмо по пам’яті належить до виду письмових перевірочних робіт, оцінка за нього обов’язково виставляється в журнал.